Quatre notes d’un aprenent d’editor

Dijous passat va concloure la segona edició de #Edicionària, promoguda per Comerciants de Núvols (@CN_Palma), amb Javier Vellé (@JavierVelle) i Elisenda Farré al capdavant. El primer, el meu reconeixement al treball fet per l’organització i a tots els participants. Per a nosaltres va ser la primera i esperem que sigui la primera de moltes.

Programa Edicionària 2015. Descobreix-ho a http://comerciantsdenuvols.org/Edicionaria.pdf
Programa Edicionària 2015. Descobreix-ho aquí

Per mi va suposar descobrir altres veus de l’edició a Mallorca, amb els quals compartim la lluita diària que suposa per una petita editorial portar endavant un projecte gairebé personal i la il.lusió de participar en la vida cultural de la teva terra (i perquè no, del món sencer).

Vull destacar les edicions d’aquestes “petites editorials” (el d’editorials independents encara no em queda clar, fins i tot en el nostre cas). Sincerament no crec que tenguem res que envejar. Nus damunt de la taula del primer encontre d’editors hi havia autentics tresors, fets amb les mans per petits editors. Desig que aquesta trobada d’editors sigui el germen de no sé molt bé encara què, però que com a mínim poguem trobar un espai on compartir alló que ens uneix.

Pot ser no tinguem la capacitat per permetre’ns segons que, però si que sabem fer allò que ens proposem. La manida dicotomia entre grans i petites editorials (independents?) ja em cansa, no perdem temps. Crec que cadascun té el seu espai i una tasca a fer i que la vertitable raó és, simplement, ser editors.

No em cregueu tan ingenu de no saber que suposa ser una editorial petita, ho pateixo diàriament, però estic convençut que el trajecte es fa caminant i que cada un segella el seu destí.

La periodista Irene Sala em va preguntar què destacaria com a positiu des de que vam crear l’editorial. La resposta és clara: participar en un projecte de cultura. Editar llibres.

Aquesta és la nostra tasca, l’honorable i humil tasca que mou el nostre desig. Un amic meu, mestre de Feng-Shui, un dia em va propasar aquest joc:

– Tanca els ulls i ara imagina’t que ja no tens l’editorial.

Amics editors, us proposo fer el mateix joc. Ja em direu.

Josep Maria Pijuan

Responder

